Kannanotto: Opintoseteli myös turvapaikanhakijoille

2.11.2015

Opintokeskukset esittävät, että opetushallituksen opintoseteliavustus avataan myös turvapaikanhakijoille.

KANNANOTTO 30.10.2015

Opintokeskukset järjestävät opetushallituksen opintosetelityyppisen valtionavustuksen mahdollistamana koulutuksia erilaisille kohderyhmille. Yksi merkittävimmistä tuettavista kohderyhmistä on maahanmuuttajat. Lukuisat opintokeskukset järjestävät opintosetelien avulla kotoutumista ja suomen kielen oppimista edistäviä matalan kynnyksen koulutuksia.

Nyt kun turvapaikanhakijoiden määrä on nopeasti kasvanut, on maahanmuuttajakoulutuksen tarve kasvanut entisestään. Lukuisissa puheenvuoroissa on korostettu turvapaikanhakijoiden mahdollisimman varhaista koulutukseen ja työelämään pääsyä. Suurin osa opintokeskuksista on valmis tarjoamaan koulutusta turvapaikanhakijoille. Monella opintokeskuksella on jo omat koulutusohjelmat käynnistymässä ja Opintokeskukset ry on päättänyt laatia yhteisen mallin turvapaikanhakijoiden huomioimiseksi opintokeskusten toiminnassa.

Opintoseteliavustuksen ehdoissa kuitenkin määritellään, että tukeen oikeutettuja maahanmuuttajia eivät ole turvapaikanhakijat. Tämä on jo aiempina vuosina aiheuttanut ongelmia opintokeskuksissa. Ongelma varmasti kasvaa nyt kun turvapaikanhakijoiden määrä on moninkertaistunut.

Tässä tilanteessa Opintokeskukset ry esittää opetushallitukselle, että opintosetelityyppistä valtionavustusta voi käyttää jatkossa myös turvapaikanhakijoiden opintojen tukemiseen.

Lisätietoja:

Opintokeskukset ry:n puheenjohtaja Ville Ylikahri, ville.ylikahri@visili.fi, 044 727 3241