Koulutetut vapaaehtoiset ovat tärkeä apu lapsille ja nuorille

11.8.2025

MLL:n Lasten ja nuorten puhelimeen, chattiin ja nettikirjeeseen vastaavat aikuiset kuuntelevat kärsivällisesti niin pienet kuin suuret murheet. Ilman koulutettuja vapaaehtoisia lähes 20 000 huolta jäisi vuosittain auttamatta.

Mannerheimin Lastensuojeluliiton lasten ja nuorten puhelin, chat ja nettikirje ovat alle 25-vuotiaille lapsille ja nuorille tärkeitä väyliä aikuisten tavoittamiseen. Vuosittain vastataan noin 20 000 yhteydenottoon. Vastaajina ovat koulutetut vapaaehtoiset.

Yhteydenottojen aiheet vaihtelevat pienistä murheista akuutteihin itsemurha- tai väkivaltatilanteisiin.

– Kaikki kanavat ovat todella suosittuja, myös nettikirjepalvelu. Yhteydenottoja tulee paljon enemmän kuin mihin pystymme vastaamaan. Puheluista noin joka kymmenes pääsee läpi, MLL:n auttavien palvelujen päällikkö Tatjana Pajamäki kertoo.

Koulutus valmistaa vaihteleviin murheisiin

Kaikki Lasten ja nuorten kanavien yhteydenottoihin vastaavat aikuiset on koulutettu. Vain motivoituneet, sitoutuneet ja koulutuksen käyneet pääsevät vapaaehtoistyöhön.

– Koulutus on aivan välttämätön, jotta vapaaehtoinen osaa pysähtyä lasten ja nuorten erilaisten ongelmien äärelle.

Koulutus antaa vapaaehtoisille työkaluja muun muassa hankaliin tilanteisiin ja ikätasoiseen kohtaamiseen. Opitaan, että esimerkiksi pojat ottavat helposti kontaktia huumorin kautta ja saattavat aloittaa vitsillä. Ja ettei nuoren raivoavasta kiukusta pidä provosoitua. Kun malttaa kuunnella ja rakentaa luottamusta kiireettömästi, avautuu lapsen maailma kokonaisena.
 

Yhteydenottoja tulee paljon enemmän kuin mihin pystymme vastaamaan.

MLL:n lasten ja nuorten kanaviin vastaa yli 200 vapaaehtoista. Heitä kaikkia tarvitaan, koska palvelu on avoinna vuoden jokaisena päivänä.

Vapaaehtoiset työskentelevät ryhmissä, joita tukee MLL:n ammattilainen. Hän sparraa ja ottaa tarvittaessa yhteydenoton vastuulleen, jos tarvitaan esimerkiksi viranomaisapua.

Joillekin lapsille koulutettu vapaaehtoinen voi olla ensimmäinen arvokas ja lämmin kohtaaminen aikuisen kanssa.

– Meillä on ihan järjettömän taitavia vapaaehtoisia. Kuuntelen heitä ihaillen. Toivoisin, että ihmiset näkisivät, mitä kaikkea nämä vapaaehtoiset tekevät lasten ja nuorten hyväksi.

Vapaaehtoiset tietävät, mitä lapsille oikeasti kuuluu

Lasten ja nuorten kanaviin valmentavat vapaaehtoisten koulutukset ovat suosittuja. Uusia vapaaehtoisia tarvitaan joka vuosi, jotta yhteiskunnallisesti merkittävä palvelu säilyy.

– Yritämme tukea ja auttaa yksittäistä lasta ja nuorta mahdollisimman hyvin. Kuulemme lasten ja nuorten jännityksiä ja pelkoja, ohjaamme konkreettisen avun piiriin ja jos lapsi antaa luvan, olemme hänen puolestaan yhteydessä muihin aikuisiin.

”Vapaaehtoisten avulla tavoitetaan kymmeniä lapsia ja nuoria
vuoden jokaisena päivänä.”

Mitä tapahtuisi, jos vapaaehtoisia aikuisia ei jatkossa enää koulutettaisi tähän tehtävään?

– Se jättäisi valtavan aukon. Vapaaehtoisten avulla tavoitetaan kymmeniä lapsia ja nuoria vuoden jokaisena päivänä. Vapaaehtoiset jaksavat kuulla eri-ikäisten lasten kaikenkokoisia huolia kiireettömästi ja tavalla, joihin ammattipalveluissa ei ole resursseja.

MLL kerää tarkkaa tietoa lasten ja nuorten yhteydenotoista. Sen ansiosta järjestössä ollaan hyvin perillä siitä, mitä lasten ja nuorten maailmassa tapahtuu.

– Kuulemme aidosti ja spontaanisti, mikä on heille tärkeää. Käytämme tietoa myös vaikuttamistyön välineenä esimerkiksi lapsia ja perheitä koskevissa poliittisissa päätöksissä.

Lisätietoa MLL:n Lasten ja nuorten puhelimesta ja chatistä