Opintokeskuksissa kestävä kehitys on kiinteä osa toimintaa

3.12.2025

Vapaan sivistystyön koulutuksissa keskeisenä tavoitteena on edistää kestävää kehitystä. Tänä syksynä julkaistun selvityksen perusteella opintokeskukset ovat aktiivisia kestävän elämäntavan edistäjiä. Opintokeskuksissa kestävä kehitys on myös kiinteä osa toimintaa.

Kestävä kehitys on olennainen osa vapaan  sivistystyön perustehtävää. Opintokeskusten lisäksi vapaan sivistystyön koulutusta järjestävät kansalaisopistot, kansanopistot, kesäyliopistot ja liikunnan koulutuskeskukset.

Tuore Opetushallituksen selvitys Kestävän kehityksen nykytila vapaan sivistystyön oppilaitoksissa kertoo, että kaikki 11 opintokeskusta ovat aktiivisesti mukana edistämässä ekologisesti, sosiaalisesti ja taloudellisesti kestävää yhteiskuntaa.

”Opintokeskukset edistävät ekologisesti, sosiaalisesti ja
taloudellisesti kestävää yhteiskuntaa.

Kyselyyn vastasi kaikkiaan 263 vapaan sivistystyön oppilaitosta eli lähes 92 % kaikista vapaan sivistystyön oppilaitoksista (287). Eri oppilaitosmuotojen vastausprosentit vaihtelivat välillä 82–100 %. Vastanneista oppilaitoksista 157 oli kansalaisopistoja, 68 kansanopistoja, 18 kesäyliopistoja, 9 liikunnan koulutuskeskuksia ja 11 opintokeskuksia. 

Kestävyyttä edistetään käytännönläheisesti ja osallistavasti

Lain mukaan oppilaitosten koulutuksen tavoitteena on edistää kestävän kehityksen toimeenpanoa. Opintokeskukset toteuttavat tätä tehtävää käytännönläheisesti ja osallistavasti. Ne tukevat kestävän kehityksen osaamisen lisäämistä, yhteisöllisyyttä sekä demokratian ja tasa-arvon vahvistumista.

Opintokeskuksissa kestävä kehitys on mukana laajasti oppilaitosten toiminnassa:

  • 82 % opintokeskuksista on integroinut kestävän kehityksen osaksi opinto- ja kurssitoimintaa (koko vapaan sivistystyön kentässä 68 % oppilaitoksista).

  • 73 % opintokeskuksista tarjoaa erillisiä kestävän kehityksen kursseja ja opintoja (koko kentässä 37 % oppilaitoksista).

  • 55 % opintokeskuksista on sisällyttänyt kestävän kehityksen opetussuunnitelmaan (koko kentässä 48 % oppilaitoksista).

Kolme henkilöä keskustelee.
Vapaan sivistystyön oppilaitokset kokevat, että kestävään kehitykseen panostaminen vahvistaa arvoja ja koulutuksen laatua sekä kasvattaa osallisuutta ja yhdenvertaisuutta.

Kestävä kehityksen edistäminen vaatii resursseja ja yhteistyötä

Kaikki selvitykseen vastanneet vapaan sivistystyön oppilaitokset kokivat kestävän kehityksen huomioimisen oppilaitoksen toiminnassa hyödylliseksi.

Kyselyn perusteella oppilaitokset kokevat, että kestävään kehitykseen panostaminen vahvistaa arvoja ja koulutuksen laatua, rakentaa parempaa maailmaa, vahvistaa kansalaisten perustaitoja, kasvattaa osallisuutta sekä lisää yhdenvertaisuutta ja tasa-arvoa. Vastauksissa nousivat esiin myös kokemuksellisuuden ja merkityksellisyyden vahvistuminen, oikeudenmukaisuuden lisääminen sekä oppilaitoksen mission ja vision toteuttaminen.

Opintokeskusten työ on merkittävä osa vapaan sivistystyön
kestävän kehityksen kokonaisuutta.

Selvitys korostaa, että opintokeskusten työ on merkittävä osa vapaan sivistystyön kestävän kehityksen kokonaisuutta. Pitkäjänteinen kestävyystyö vaatii kuitenkin lisää resursseja ja rakenteellista tukea.  

Kaikkien vapaan sivistystyön oppilaitosten vastaajat pitivät yhteistyötä eri vapaan sivistystyön oppilaitosten kanssa tärkeänä. Vastaajat toivovat lisää yhteisiä hankkeita, vertaistukea, verkostoitumista ja koulutuksia.

Kolmannes vastaajista toivoi myös entistä tiiviimpää yhteistyötä yhteiskunnalliseen vaikuttamistyöhön sekä sivistyksen ja kestävän elämän esille tuomiseen. Lisäksi vastauksissa toivottiin monialaisempaa yhteistyötä eri sidosryhmien, kuten yhdistysten, kuntien, hyvinvointialueiden, muiden oppilaitosten ja koulutusverkostojen, kanssa.